poniedziałek, 9 kwietnia 2012

#1006 - Nominowani do Nagród Eisnera są...

W tym roku nominacje do Nagród Eisnera są wyjątkowe. Z przynajmniej dwóch względów. Nas, Polaków, z oczywistych względów najbardziej elektryzuje wyróżnienie dla „Marzi”. Nominacja sama w sobie jest jednym z największych wyróżnień, jakie spotkało współczesny polski komiks, nawet jeśli komiks Marzeny Sowy i Sylvaina Savoi nic w San Diego nie zawojuje. Trochę żałuję, że ta informacja nie przebiła się do powszechnej świadomości, ale cóż poradzić!
 
W kategorii Best Reality-Based Work nasz rodzimy reprezentant konkuruje z następującymi pozycjami: „Around the World” Matta Phelana (Candlewick), „Green River Killer: A True Detective Story” Jeffa Jensena i Jonathana Case`a (Dark Horse Books), „Onward Towards Our Noble Deaths” Shigeru Mizuki (Drawn & Quarterly) i „Vietnamerica” GB Tran (Villard). Natomiast za Oceanem wielkie kontrowersje wzbudziła decyzja eisnerowskiej kapituły, aby w tym roku nie nominować komiksów w czterech kategoriach – Best New Series, Best Adaptation from Another Medium, Best Writer/Artist–Nonfiction i Best Painter/Multimedia Artist. „Sędziowie w tym roku postanowili nie przyznawać nagród w tych kategoriach, ponieważ brakowało kandydatów prezentujących odpowiedni poziom” – mówi Jackie Estrada. W dwóch nowych kategoriach nagradzane będą komiksy dla dzieci do lat siedmiu (Best Publication for Early Readers) i prace akademickie (Best Educational/Academic Work).

W tym teście podaruje sobie wyliczankę, jakie komiksy dostały nominację - pełną listę możecie znaleźć na oficjalnej stronie Eisner Awards. Pozwolę sobie na krótkie omówienie nominacji do Nagród Eisnera AD 2012.

Najwięcej nominacji (sześć) zgarnął dość niespodziewanie on-going „Daredevila” (przynajmniej według mnie). Tytuł ma szansę na statuetkę Eisnera dla Serii Kontynuowanej, Pojedynczego Numeru (#7) oraz dla Marka Waida (Najlepszy Scenarzysta), Marcosa Martina (dwie nominacje dla Autora Okładek i Zespół Rysownik/Inker) oraz Paolo Rivery i Joe Rivery (także Zespół Rysownik/Inker). Tuż za DD uplasowało się „Jim Henson`s Tale of Sand”, o którym Ramon K. Perez opowiadał na ostatnim MFKiG. Wydany przez Archaię album ma szansę na: Best Penciller/Inker, Best Coloring, Best Lettering, Best Publication Design oraz Best Graphic Album–New. W tej ostatniej kategorii Perez będzie rywalizował z „Bubbles & Gondola” Francuza Renaud Dillies (NBM), „Freeway” Marka Kalesniko (Fantagraphics), „Habibi” Craiga Thompsona (Pantheon), „Ivy” debiutanki Sary Oleksyk (Oni Press) i eksperymentalny „One Soul” Raya Fawkes`a (również Oni).

Dwa największe amerykańskie wydawnictwa idą łeb w łeb i zasłużyły sobie na jedenaście nominacji, podobnie jak… IDW Publishing. O sile DC jak zwykle stanowi Vertigo. Po trzy nominacje dostało „iZombie” (w kategoriachBest Penciller/Inker i Best Cover Artist dla Michaela Allreda oraz Best Coloring dla Laury Allred), a także „The Unwritten” (Best Single Issue, Best Writer dla Mike Carey, Best Cover Artist dla Yuko Shimizu), które wydaje się idealnym kandydatem dla Egmontu do sprowadzenia na polski rynek. Nowa 52 nie znalazła uznania w oczach kapituły, bo tylko Jeff Lemire dostał nominację dla Najlepszego Scenarzysty i wydaje mi się, że jurorzy troszkę nie docenili ogromu pracy wykonanego przy reboocie. Przynajmniej na wzmiankę zasłużyli sobie Scott Snyder, JH Williams III czy on-going „Swamp Thinga”. Oprócz „Daredevila” Dom Pomysłów został nominowany za „Criminal: The Last of the Innocents” Eda Brubakera i Sean Phillipsa (Best Limited Series, Best Cover) czy „Ultimate Comics Spider-Man” Briana M. Bendisa i Sary Pichelli (Best Continuing Series). Lokomotywą IDW jest „Richard Stark`s Parker” wydany w ekskluzywnym wydaniu „The Martini Edition”. Komiks Darwyna Cooke`a ma szansę na trzy statuetki.

Jestem bardzo ciekaw, kto wyjdzie zwycięsko z najbardziej mnie interesujących kategoriach. O tytuł najlepszego scenarzysty ze wspomnianymi Carey`em i Lemire`m biją się młody, przebijający się Marvelu Cullen Bunn („The Sixth Gun”), Jeff Jensen za „Green River Killer” i oczywiście Mark Waid. Wśród twórców klasyfikowanych, jako writer/artist Craig Thompson zmierzy się z Terrry`m Moore`m („Rachel Rising”), Sarą Oleksyk („Ivy”), Rickiem Gearym („The Lives of Sacco and Vanzetti”) i Jimem Woodringem („Congress of the Animals”). Fanboje Marvela sarkają na nieobecność „Journey Into the Mystery”, które dorobiło się przydomku superbohaterskiego „Sandmana”. O ile jednak nieobecność Kierona Gillena można jeszcze jakoś tłumaczyć, o tyle brak Dave`a McKeana, który ostatnio opublikował „Celluloid” bardzo mnie zdziwiła. Podobnie jak brak Jasona Aarona, jeśli nie za „Wolverine`a” i „Wolverine and the X-Men”, to za „Scalped” i „PunisherMAX” powinien się w tym zacnym gronie znaleźć. Tą listę można oczywiście wydłużać. Dawno za nic nie nominowano Alana Moore`a. Gdzie Jaime Hernandez, gdzie więcej Brandona Grahama, wreszcie gdzie Todd Klein, król literników?

Tradycyjnie, wyniki poznamy na konwencie w San Diego, a w skład zespołu jurorów wejdą Brigid Alverson z serwisu Comic Book Resources, sprzedawca Calum Johnston, nowojorski bibliotekarz Jesse Karp, twórca „Beanworld” Larry Marder, historyk komiksu Benjamin Saunders z University of Oregon i Mary Sturhann, członek zarządu Comic-Conu.

1 komentarz:

Maciej Gierszewski pisze...

Instytut Książki także informuje (cytując Kolorowe) o tym, że "Marzi" jest nominowana.

http://www.instytutksiazki.pl/pl,ik,site,6,4,27300.php